De meeste wadlooptochten worden gelopen van de vaste wal naar een eiland /zandplaat of andersom. Vrijwel altijd gaat deze wandeling over het wantij, een stuk wad dat bij laagwater droogvalt. Het begin van de tocht voert door de landaanwinning langs de rijsdammen en is vaak slikkig. Hierna wordt de ondergrond harder en moeten meestal een aantal geulen worden gepasseerd.

Programma

Ieder jaar zetten we een aantal gevarieerde tochten op ons schema. We proberen op rustige momenten te lopen. Daarvoor hebben we ook een aantal avondtochten op ons schema gezet. Zie hiervoor ons programma. Je vindt hier ook informatie over het aanmelden voor tochten.

Zwaarte

Om te kunnen wadlopen dien je over een redelijke conditie te beschikken. Voor een eerste kennismaking bevelen wij de tocht naar het Eemswad, Eilanderbult of Robbegat (10 km / 3 uur) (indien opgenomen in het programma) aan of anders naar Engelsmanplaat (12 km / 4 uur). Krijg je de smaak te pakken dan is een tocht naar Ameland (10 km / 3-4 uur + 6 km naar bushalte) of Rottum aan te bevelen. Voor de ervaren wadlopers is er de zware tocht naar Schiermonnikoog (17 km / 5 uur). De tijden zijn bij benadering, ze hangen af van de gekozen route over wad en eiland. Ook kunnen de weersomstandigheden een tocht zwaarder maken.

Uitrusting

  • Schoenen geschikt voor wadlopen: hoge gymschoenen met sokken (bescherming tegen schelpen), oude hardloopschoenen of hoge surfschoenen;
  • Korte broek;
  • Warme bovenkleren inclusief regenjack, muts, handschoenen en/of sjaal (het is zelden warm op het wad);
  • Rugzak met daarin waterdicht (!) verpakt: Droge kleren, eten en drinken;
  • Beslist NIET: Lage gymschoenen (verlies je in het slik) en/of een lange spijkerbroek!

Geschikte wadloopschoenen:

schoenen